Bedýnka - jak a kdy?



























Pravidelná bedýnka - jak a kdy?












Potřebujete poradit?
+ 420 739 544 488

 

Najdi recept


Potřebujete poradit?

  • V košíku nemáte ještě žádné dobroty.
    Pro nakupování se přihlašte :-)
0
bedýnka

Vše co nabízíme

novinky, ovoce, zelenina, zima, bylinky, houby, bedýnky, přechodné, Mražené, maso, mléčné, ryby, vejce, pečivo, chlazené, potraviny, nápoje, drogerie, jídla, rawfood, bezlepkové, pro děti, pro zvířata, dárky, čtení, VÝPRODEJ

Nastartujte správné trávení. Po svátcích je to nutnost

04.01.2018

Zamysleli jste se někdy nad naším národním vánočním jídlem? Pěkná nálož na trávení, viďte? K tomu hromada cukroví. A vzápětí přicházejí silvestrovské jednohubky, chlebíčky a čipsíky. K tomu alkohol. 

Inu, pojďme si ukázat, jak svému žaludku a střevům po tomto maratonu ulehčit. Ať jsme v novém roce zdraví, jak si všichni přejeme.

“Všechny nemoci začínají v žaludku."

            Hippokratés

 

 Pět zázračných potravin

Polévky a vývary

Masokostní vývar se zeleninou je výživná a lehce stravitelná potravina. Hojí střeva, snižuje záněty, detoxikuje játra, je prospěšný pro klouby, posiluje celý imunitní systém. 

Šálek čistého vývaru je ideálním startem dne, zvlášť pokud ráno trpíte nechutenstvím. Večer pomůže klidnému spánku.

Zeleninovým polévkám dodá vývar více živin i chuti. Vyplatí se připravit ho vždy víc a nadávkovaný skladovat v mrazničce. 

Lněné semínko

Je známým lékem při zácpě, žaludečních vředech, zánětu žaludku a střev. Pro účinek v žaludku je nejvhodnější popíjet slizovitý macerát ze semínek. Namočte přes noc dvě lžičky lněných semínek do 2,5 dcl vody a tento macerát během dne popíjejte.

Ve střevech pomůže také čerstvě semleté semínko. Posypte jím jakékoliv jídlo. Stačí  lžíce denně a můžete vyhodit psyllium i otruby, které střevo spíše dráždí.

Fenykl

Semínko fenyklu podporuje tvorbu trávicích šťáv, působí proti křečím v žaludku i střevech a výrazně pomáhá proti nadýmání. K tomuto účelu se používá i u batolat.

Fenykl používejte zejména ke škrobovým potravinám, jako jsou brambory, obiloviny nebo luštěniny. Při častější plynatosti lze také popíjet fenyklový odvar.

Kvašáky, zelí, pickles

Úkolem žaludečních šťáv je rozklad potravin na použitelné látky. Také ničí v potravě přítomné viry, bakteriální infekce a parazity. Ale při nízké kyselosti v žaludku je tato funkce omezena.

Napravit ji pomohou mléčně kvašené potraviny aneb probiotika. Jsou to například nepasterované kvašáky, zelí,  kimchi, kvalitní jogurt či kefír

Tradičních tuků se nebojte 

Rostlinné oleje jsou populárnější než tuky živočišné. Přitom v rozumné míře jsou prospěšné oboje.

Zvlášť v zimě se nemusíte bát kousku sádla, tukem prorostlejšího masa, kvalitního sýra, másla... Nade všemi pak stojí přepuštěné máslo. Přečtěte si o jeho zdravotních benefitech:

Ghí - co je to a proč byste ho měli používat >>

Čtyři další tipy pro správné trávení

Vařte, vařte, vařte 

Vařená strava je nejlépe stravitelná a extrémně důležitá zvlášť v zimě. Více o správném zimním stravování najdete tady:

Aby nám v zimě bylo teplo >>

Kdy a kolik pít

Přemíra tekutin zatěžuje ledviny a ředí žaludeční šťávy. Pomozte správné absorpci živin a nepijte půl hodiny před jídlem a hodinu po jídle. Nezapomínejte, že tekutiny přijímáte také stravou.

Pitný režim si zkontrolujete jednoduše podle barvy moči. Má být lehce nažloutlá.

Jíte, abyste žili, anebo přežívali?

Dost bylo uspěchaného ládování se u počítače a v autě. Jídlo je potřeba vychutnat a pořádně rozžvýkat. Skutečně pořádně rozžvýkat. Jinak trávení v pořádku nebude.

Rozhýbejte se

Pohyb na čerstvém vzduchu prospívá tělu i duchu. Stačí začít rychlou dvacetiminutovou procházkou. Ideálně ráno. Ale hlavně každý den.

Praktická pomůcka na závěr

Zdravý talíř od PharmDr. Margit Slimákové je sestavený dle nejmodernějších vědeckých poznatků o výživě. Přihlíží k naší zeměpisné poloze a klimatu a nahrazuje starou verzi nevhodné potravinové pyramidy. Řiďte se jím při každodenním stravování a základ zdraví máte položený.

Zdroj obrázku: Zdravý talíř